Zucht…zu…z…Ziggo

Nu is de emmer voor mij ook echt vol, voor de zoveelste keer zit ik zonder internet. Enige tijd geleden vertelde ik al eens een verhaaltje over een router die mij met enige regelmaat in de steek liet, dacht ik. Toen heb ik de door (destijds) Casema geleverde router een voorzet met links richting het grote grijze archief gegeven en mezelf getrakteerd op een Linksys router. De woorden “Linksys” en “router” worden namelijk in 1 adem genoemd als het gaat om snelheid en betrouwbaarheid.

Nu kan ik me voorstellen dat het onderhoud en het verzorgen van internet een tijdrovende- en moeilijke aangelegenheid is en onderhoud daarom meestal ’s nachts uitgevoerd wordt. Dat was dan ook de meest voor de hand liggende oorzaak waarvoor ik af en toe eens de stekker van mijn router moest uitnemen en terugplaatsen als ik ’s morgens geen internet-verbinding meer kreeg. De router kreeg op dat moment simpelweg geen internet-signaal vanaf de modem. 1 of 2 x in de week was dit het geval maar ach, na het resetten van de router deed alles het weer perfect. Tot enkele weken geleden het resetten geen enkele verbetering meer gaf. Een hele slechte timing want op dat moment moesten er foto’s verstuurd worden en deadline is deadline. Dan maar in de auto en een straatje verder een onbeveiligde verbinding “lenen”. Een nachtje slapen en een even lange stroomloze periode op modem en router deed wonderen want de volgende ochtend was wederom alles weer koek en ei.

De Ziggo-perikelen hielden echter niet op. Iedere modem krijgt bij opstart automatisch een eigen IP-adres aangewezen. Nu was men bij (inmiddels) Ziggo zo slim om een nieuwe IP-adressen-reeks aan te leggen met de begincijfers 94. Allemaal geen ramp want de hosting-bedrijven worden hiervan op de hoogte gesteld en 9 van de 10 keer krijgt een bezoeker met zo’n IP-adres gewoon toegang tot alle websites. Helaas, niet de Ziggo-gebruikers dus. Best vervelend als je niet eens meer bij je eigen websites kan. Voor alle duidelijkheid, e-mail ophalen is er dan ook niet meer bij. Hadsjikidee, wederom een halfuur met een Ziggo-medewerker aan de lijn voordat het hoge woord er uit was en het probleem op tafel lag. 2 minuten met de websiteverzorger aan de lijn en het probleem was opgelost.

Vanmorgen was het wederom raak. Opnieuw bleef de pagina van Safari leeg en de nieuwe mailtjes weg. Tijdens het laatste gesprek over de IP-adressen kwam het “router” probleempje ook nog even boven water en de vriendelijke heer aan de andere kant van de lijn gaf mij de tip om bij het ontbreken van een internet-verbinding eens een rechtstreekse verbinding tussen laptop en modem te maken. Mocht er dan geen internet-verbinding zijn dan is de modem echt sterk verdacht. Dit dus maar eens gedaan, op de knieën voor de meterkast, kabeltje klikklak, druk op de knop en wat blijkt, geen internet. Zo klaar als een klontje dus en er restte mij niets anders dan een telefoontje met Ziggo. Maar wat was het nummer ook al weer… Alles dus weer gereset en met veel pijn en moeite kreeg ik weer internet. Het duurde een rondje om de kerk, een cursus Deens voor gevorderden en een geheel ontbijtbuffet voordat ik eindelijk de website van Ziggo op mijn scherm kreeg omdat de verbinding wel heel erg langzaam bleef. Voor de lotgenoten, 0900-1884 voor het geval Ziggo.nl geen antwoord geeft.

“U bent verbonden met de helpdesk van Ziggo, de wachttijd bedraagt meer dan 10 minuten”…. bij het horen van dit bericht krijg ik het ongemakkelijke gevoel dat ik niet de enige ben met een probleem. Ik zet de telefoon op speaker en maak een kop koffie om de wachttijd enigszins wat aangenamer te maken. Dan klink er ineens een vriendelijke mannenstem die vraagt waarmee hij mij van dienst kan zijn. “Ik wil graag een nieuwe modem” zeg ik zonder verdere toelichting. Het wordt even stil aan de andere kant van de lijn. Na het invoeren van de postcode en huisnummer vertelt de medewerker doodleuk dat mijn internet-verbinding het gewoon doet. Ik leg de beste man het gehele probleem voor maar deze herstelt zich na het overdonderende verzoek om een nieuwe modem en pareert mij met de opmerking dat de router ook verdacht kan zijn. Nogmaals leg ik de man uit dat ik de gehele router niet gebruik en via de directe verbinding geen internet kreeg en de nu verkregen internet-verbinding nog trager is dan een 56k6 telefoonmodem. Weinig overtuigd loodst de man mij naar een “speedtest-site” en vraagt mij om een bestandje van 100mb te downloaden. Daar doe ik volgens de download-meter precies 4 uur en 10 minuten over. “Ja, dat duurt wel erg lang”, zegt de goede man. Maar enigszins geïrriteerd zeg ik de goede man dat we aan het probleem voorbij lopen want het modem-probleem komt niet meer ter sprake. “De modem is goed als alle lampjes branden”, zegt de beste man. Met een “van het kastje naar de muur” gevoel geef ik de man het voordeel van de twijfel want ik heb echt het gevoel dat ik geen stap verder kom op deze manier. Hij belooft beterschap voor de snelheid en ik beloof hem stellig dat ik niet nog een keer 3/4 uur aan te telefoon zal hangen als ik weer eens zonder internet zit. Als ik nog 1x zonder internet zit verwacht ik een nieuwe modem en anders is het “Ziggo – 1 klant”. Goedemorgen…

Wie heeft er een betere ervaring en dan niet met Ziggo?

4 antwoorden op “Zucht…zu…z…Ziggo”

  1. Je kent mijn ziggo-verhaal, ben dan ook erg blij dat zig-gone is. Ik ben nu sinds begin juni online met online en heb geen klachten. Continu verbinding en voor een lagere prijs dan bij ziggo! Wat wil je nog meer 😉
    Je kunt natuurlijk ff googlen naar een adsl-vergelijker dan zie je wat je hebt aan snelheden en prijzen.
    Succes Peet 😉

  2. Haha,.. join the club. KPNot is niet veel beter. Ik heb het vermoeden dat er geen een bedrijf in Nederland is die tegenwoordig nog wel service kan leveren…

  3. “Dan maar in de auto en een straatje verder een onbeveiligde verbinding “lenen”.”

    Jaja, had ik het toch goed gezien toen ik de hond uitliet, een “verdachte” man met laptop in een mij bekende zwarte auto.

    Overigens ben ik nog steeds blij met mijn ouderwetse ADSL verbinding bij KPN. Alleen mijn radio/TV gaat via Ziggo. ADSL en Telefonie via KPN en mobiel via Vodafone. Niet de goedkoopste combinatie, maar geen problemen en niet afhankelijk van 1 bedrijf.

  4. @Marien en Hans, dat had je inderdaad goed gezien 😉 Maar “die” internetverbinding kon ik niet meer gebruiken 🙂

    KPN is voor mij ook geen optie. Ik heb het niet zo op Planet, ben haast 3/4 jaar bezig geweest om daar vanaf te komen. Bovendien heb ik geen vast telefoonnummer meer dus zal het dan internet zonder telefoonaansluiting worden en dat is per definitie duurder via KPN. Ik zoek nog even verder….

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.