Verkeersergernis (2)

Zondag weer heel wat kilometertjes achter het stuur gezeten. Het was nog vroeg toen ik naar Zandvoort reed en dus was het lekker rustig op de weg. Naar huis was dat wel anders. Het leek wel alsof ik van Zandvoort tot aan de A9 in de file heb gestaan (en dan was ik toch echt vroeg weg).

Ergens in Aerdenhout werd ik onaangenaam verrast door de bestuurder van een Mercedes E320. Deze meneer probeerde in te voegen in de file en ving bij mijn voorganger bot. Er was echter geen sprake van invoegen maar tussen drukken. Mijn voorganger liet dat dus niet toe. Omdat ik net iets te laat op het gas was, wist de bestuurder zijn neus ertussen te drukken. De brutaliteit straalde er vanaf en ik deed nog een verwoede poging om de druk er vol op te houden. Helaas, dit mocht niet baten want doordrukken zou schade betekenen, zo dicht stonden we op elkaar. Ik liet hem dus komen en dacht even een teken van dank te gaan ontvangen toen de bestuurder zijn hand ophield. Het was echter geen “dankgebaar” maar meer een “rot-op-met-je-klote-Opel” gebaar. Nu staat Aerdenhout te boek als een dorpje op stand en aan de auto te zien was het een vaste bewoner van dit gehucht. Als je op stand woont wil dat dus niet per definitie zeggen dat je een keurige, nette, op stand wonende dorpeling bent.

Enfin, een paar telefoontjes en sms-jes verder kwam er toch beweging in de rij “om de 10 seconden oplichtende remlichten”. Eindelijk was de snelweg bereikt. Dan denk je dus dat je het ergste wel gehad hebt maar niets is minder waar. Tegenwoordig is vrijwel iedere snelweg voorzien van matrix-borden, al dan niet voorzien van apparatuur om onze snelheid te controleren. Een uitstekend hulpmiddel om het verkeer te reguleren, te waarschuwen voor eventueel oponthoud of het vrij maken van één of meerdere rijbanen bij een ongeval. Maar volgens mij zitten er op zondag een aantal onnozele halzen achter de knoppen die in plaats van met hun … te spelen voor de lol hier en daar een bordje aan en uit doen. Ergens op de A2, in the middle of f*cking nowhere flitsen ineens de borden aan en halen de snelheid van het verkeer terug naar 50 km/h. Aan het einde van de file niets te zien in de vorm van een ongeval of afslag/oprit, helemaal niks van dien aard. Een paar kilometer verderop, in de buurt van “Oog en Al” flitsen wederom de lichten aan. Even later hoor je op de radio dat zich daar inmiddels een file van 2 kilometer gevormd heeft. Nu zijn er telefoonnummers die je kan bellen voor verkeersinformatie. Zouden de eigenaren van deze nummers de bedieners van de knoppen soms af en toe een beetje geld toe stoppen? Puur geld uit de zak klopperij en radio-luistergenot verspilling.

O ja, en weet je waarom uitvoegstroken zo lang zijn? Dat is om te voorkomen dat mensen op de hoofdrijbaan al beginnen met remmen als ze de snelweg af willen. Dat wist je niet he opa… Dat tikkende gebaar met je vinger naar je voorhoofd moet je de volgende keer eens met een hamer proberen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.