Kip of eieren (voor je geld)

Het is slecht gesteld met de papieren media. De economische crisis heeft ook op de kranten zijn uitwerking en dat is vooral te merken in de advertentieverkoop. Zonder adverteerders is er geen krant, daarover valt niet te twisten. De gemiddelde Wegener Huis-aan-Huis-krant bestaat voor 30% uit redactioneel nieuws en 70% uit betaalde uitingen en advertenties. Minder adverteerders betekent automatisch minder nieuws (millimeters en/of pagina’s). Ook als persfotograaf merk je dat financiële belangen vaak voor gaan op de kwaliteit van het nieuws.

De slag die de digitale fotografie gemaakt heeft komt de uitgevers echter goed van pas. In de weekkranten verschijnen meer en meer foto’s met het onderschrift: “Foto: PR”. Dit betreffen meestal kiekjes die in de privé-sfeer en de directe omgeving gemaakt worden waardoor de kranten vaak een erg hoog “Hart van Nederland” gehalte krijgen. Dan zal je zeggen dat “Foto: PR” financieel behoorlijk binnen moet lopen maar helaas voor meneer of mevrouw PR staat er geen vergoeding tegenover het geleverde beeldmateriaal. De eerste winst voor, in mijn geval, Wegener dus.

Redacteuren staan vaak met de rug tegen de muur. Soms is het nieuwsaanbod dermate groot dat er items in de vriezer gezet moeten worden in de hoop dat het nieuws op een verloren hoekje bij de overlijdensberichten nog mee kan. Dat is soms een riskante onderneming want als het nieuws overeenkomsten heeft met een ander bericht op dezelfde pagina kun je daar nog wel eens problemen mee krijgen. Overschrijding  van de 30%-regel wordt vaak hard afgestraft en zo zakt menig redacteur dus de moed in de schoenen en vertrekt naar een oplage met meer publicatieruimte.

Ik denk nog altijd dat het een Kip/Ei verhaal is. Als er geen advertenties verkocht worden, is er geen ruimte voor nieuws zo ageert men bij o.a. Wegener. Maar als er geen nieuws in de krant staat, verdwijnt deze gelijk bij het oud papier en sla je de plank alsnog mis want reclamefolders hebben we al meer dan genoeg. Ik ben dus benieuwd wanneer men in gaat zien dat nieuws nog steeds meer waarde heeft dan de advertenties want als de algehele advertentierespons weg valt blijft er niet veel meer over. En die respons bereik je alleen als je de lezer ook nog iets te bieden hebt!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.