Beschermde diersoort

De fietser…. geen verkeersdeelnemer wordt zo beschermd als de fietser. Als je een fietser aanrijdt ben je eigenlijk al bijna veroordeeld tot 240 uur dienstverlening voordat er überhaupt ook maar naar het ongeval gekeken is. Nee, de fietsers mag niets overkomen! In Rhenen speelt men al jaren met het idee om een belangrijke- en drukke kruising in de Lijnweg met de Achterbergsestraatweg te voorzien van een fietsers-tunnel zodat de fietsers de Lijnweg (N233) veilig kunnen kruisen. De kruising zou immers erg onveilig zijn voor deze langzame verkeersdeelnemers. Maar is dat eigenlijk wel zo?

De kruising is inmiddels voorzien van een snelheidsbeperking tot 60km/h en aan beide zijden van de kruising staan flitspalen om vast te leggen wie zich hier niet aan houdt. Ook wordt iedereen die door rood rijdt geflitst. Wat ik dan mis is flitspalen voor fietsers. Ga maar eens een middagje bij de kruising staan en kijk maar eens hoe veilig de fietsers zelf zijn…. Iedere dag zie je er wel een paar door rood fietsen. Wie doet het hier nou zo verkeerd vraag ik me dan af…

Een kleine kilometer verderop heeft de N233 een ventweg. Hier moeten de fietsers fietsen van Rhenen naar Veenendaal en vice versa. Vooral in de ochtend als de scholen nog moeten beginnen en in de middag als de scholen uit gaan kan je deze ventweg maar beter mijden met de auto. 2 – 3 of 4 breed, het maakt de scholieren niks uit want zij zijn de untouchables van de weg! Voor de goed orde, je mag alleen met z’n tweeën naast elkaar fietsen als de situatie het toelaat en het overige verkeer daar geen hinder van ondervindt. Let op, niet toeteren als je er achter komt te rijden want het enige dat onze lieve jeugd voor je over heeft is het alom internationaal bekende liefdes teken van slechts 1 vinger.

Aan de verkeerde kant van de weg fietsen mag tegenwoordig ook gewoon. Ik woon op de Zwarteweg en verlaat een uitrit als ik bij mijn huis weg rijd. Op zich een hele overzichtelijke kruising waarbij het verkeer veelal vanaf de brug naar boven komt rijden. Een korte blik naar het viaduct en je weet hoe het zit. Vanaf de brug is dat niet zo eenvoudig en dus kijk je daar wat intensiever naar. Vrij! Je kijkt nog even snel naar het viaduct, ook vrij en je trekt op. In een ooghoek zie je nog net de fietser die van boven naar beneden raast….. aan de verkeerde kant van de weg. Je schrikt je een ongeluk en de fietser evenzo. De schik slaat om in boosheid en ik doe mijn raampje aan de passagierskant omlaag. Ik vraag de fietser of hij nog toekomstplannen heeft want als hij zo doorgaat gaan die niet heel hard uit komen. Verbaasd vraagt de fietser waarom ik dat vraag en als ik hem vertel dat hij aan de verkeerde kant fietst kijkt hij me verbaasd aan. “Ohw, mag ik aan deze kant niet naar beneden fietsen meneer?”…. Gelukkig heeft de jongeman wel een veterstrikdiploma…..

Sommige fietsers zijn blind én doof. Zo trof ik nog niet zo lang geleden een fietser die overal met zijn gedachte was behalve bij de weg. De jongeman kruiste de rijbaan van rechts naar links zonder ook maar op of om te kijken. Ook deze man gevraagd wat zijn levensverwachtingen zijn. Geheel verbaasd vroeg hij wat mijn probleem was want hij had mij echt wel gehoord. Ik was alleen iets sneller bij hem dan hij verwacht had. Gehoord…. ik ben nog lang niet van plan om mijn diesel in te ruilen maar met een elektrische auto had meneer al lang kennis gemaakt met m’n kentekenplaat en de bumper die daar achter zit.

Dan zijn er nog de elektrische fietsers die met ruim 50km/h door de straten razen (of racen). Op het eerste gezicht niet zo’n heel groot probleem want er zijn er niet zo veel van. Maar op het tweede gezicht zijn ze toch sneller bij je auto dan je lief is en dat is toch wel even een dingetje. Ze denken namelijk ook dat alles wat hierboven omschreven staat bij het fietsen hoort en dan gaat het wel heel snel mis.

Er moet dus ook snel eens iets met de fietsers gebeuren want altijd maar de automobilist de schuld geven kan ook niet meer….

Om het verhaal niet al te lang te maken sla ik vandaag de racefietsers maar over….

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.