Dat de zomermaanden in de mediawereld bekend staan als mager is geen nieuws. Advertenties lopen terug en het aanbod nieuws is minder dan normaal. Voor wat betreft de weekkranten die in Rhenen (en Veenendaal) verspreidt worden is deze trend al langer aan de gang. Dit heeft kennelijk niet zoveel met de komkommertijd te maken maar met de budgetten die voor de kranten gehanteerd worden.
Je ziet steeds vaker als credit-line: “Foto: PR” onder de foto’s verschijnen. Dan moet die PR toch financieel binnen lopen zou je zeggen. Niets is minder waar want de foto wordt aangeboden door een zogenaamde “Public Relation”, foto’s die door de personen zelf aangeboden worden. Afgezien van het feit dat een redactie er dus niet voor hoeft te betalen is de kwaliteit van een foto vaak verre van perfect. Het “Hart van Nederland” gehalte in de krant loopt de spui-gaten uit en het gratis nieuws verdringt het echte nieuws uit de regio. Nieuws dat een ondernemer uit de regio juist wil lezen, de ondernemer die in een krant met echt nieuws wel wil adverteren. Echt nieuws dat wel voorzien wordt van echte foto’s die betaald kunnen worden door de adverteerder. Kortom een heerlijk kip/ei verhaal want volgens de kranten is het net even andersom. Maar zeg nu zelf, wat voor een krant lees jij het liefst?